Nytt år nya möjligheter

Efter ett spännande 2014 som kulminerade i en fantastisk december och där vi här i Norden fick bevittna att både Black Friday och Cyber Monday etablerade sig på marknaden är det nu nytt år med nya möjligheter och utmaningar.

Shoppinghelgen med BF/SM var den verkliga starten på julhandeln och jämnade  ut julhandeln på ett positivt sätt för många inklusive oss på PostNord, vilket fick till följd att logistiken och leveranserna flöt på väldigt bra. En del var oroade för att BF/CM skulle påverka mellandags handeln på ett negativt sätt men jag har inte hört  det av någon handlare.

Halva Januari har nu gått och det är redan full fart på alla håll och kanter och vad kan vi se fram mot under året? Inga stora revolutionerande saker nya saker,  digitaliseringen kommer att fortsätta med full kraft ( det är väl revolutionerade i sig).

Jag har funderat på olika begrepp/”buzzword som vi slänger oss med, ena dagen är det ”Omnichannel” andra dagen är det ”digitalisering”. Förstår vi vad dessa begrepp står för? Vad innebär begreppen för våra verksamheter?

Jag tycker det är viktigt att högsta ledningen i företagen, oavsett om det är en mindre eller större verksamhet, förstår, agerar och involverar hela företaget  i detta .Att förverkliga och skapa en sömlös handel och digitalisera är ingen liten förändring utan är omvälvande och påverkar företagen för all framtid.

En konferens ni inte bör missa 2015 och som har fokus på digitalisering är D-congress

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 08.29.47

Det finns ingen återvändo

Under 2014 har jag träffat väldigt många företag och pratat just vad Omnichannel och digitalisering innebär och hur jag tror man måste agera. Det kommer jag att fortsätta med under 2015.

Jag tycker det går framåt både hos oss på PostNord där vi har stor insikt vad vi behöver göra och under 2015 kommer vi att att gå än mer från ord till handling, det är även glädjande och spännande att följa och läsa kvartalsrapporter från ehandels/retailföretag som är börsnoterade där e-handeln i princip undantagslöst kommenteras i varje rapport.

Ett strålande exempel på ett företag  som verkar tänka helt rätt är Gresvig sport

Skärmavbild 2015-01-14 kl. 07.58.18

Läste denna artikel  i det  lysande norska forumet Netthandel.no. Gresvig verkar vara ett företag med insikt och även att det inte går att hoppa över en massa steg på vägen utan de går steg för steg för att fullfölja och uppnå sin strategi.

Avslutningsvis så kommer vi att släppa årsrapporten för e-handeln i Norden 2014 på tre seminarier 11 februari i Stockholm, 12 februari i Göteborg, 13 februari i Malmö. Anmäl via denna länk. Missa inte det tillfället att lyssna på intressanta insikter om e-handeln 2014 och hur utvecklingen kommer att gestalta sig framöver. Välkomna.

 

 

 

 

 

 

« Previous post

Kommentera

*