Ha koll på mätmetod i E-handelsrapporter

Vi är i full färd med att förbereda oss för Ehandelsseminarierna som jag hoppas ni har anmält er till. Ett led i dessa förberedelser är att ha koll på vad e-handeln omsätter i andra länder och det är här förvirringen uppstår. Alla undersökningar jag läser visar olika resultat beroende på vad man mäter och inte.

Det började med den här rubriken på Ehandel.se.

Storbritanniens E-handel nådde historisk milstolpe.

e-handeln nu för 24 procent av den totala detaljhandeln i landet, påstår Cap Gemini i ett pressmeddelande.

24%!?

24% är en smått fantastisk siffra om man betänker att vi brukar påstå att andelen e-handlade varor i Sverige ligger på ca 6-7%. Rapporten görs av Cap Gemini samarbete med UK:s motsvarighet till Svensk Digital  handel och heter IMRG. Tyvärr är rapporten låst för icke medlemmar så man kan inte ta del av metoden för undersökningen och det är här jag tycker det är lite farligt. Att i ett pressmeddelande säga att ehandeln i UK står för 24 % av totala detaljhandeln utan att presentera mätmetoden är inte bra och väcker väldigt mycket tankar hos många. Exempelvis; varför har vi inte lika stor andel i Sverige eller Norden?

Eller jämför man äpplen och päron? Det är superviktigt att man har jämförbara data för att kunna få relevant beslutsunderlag för sina investeringar mm.

Nästa undersökning jag kollade in var denna

Econsultancy påstår att:

”Meanwhile Sweden has the slowest growing ecommerce market in Europe, but that is due to the fact that it is the most mature with 69.8% of Swedes shopping online compared to 65.5% in the UK and a European average of 46.7%”.

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 08.34.07

 Ja nu börjar det likna något,  jag håller med om att den Svenska marknaden för online shopping är ganska mogen jämfört med många andra länder, Tillväxtprocenten stämmer även den in relativt väl på de prognoser och resultat vi själva gör tillsammans med HUI.

Däremot skiljer sig det ordentligt åt på UK jämfört med Cap Gemini/IMRG:s siffror. Varför? Ja har vi inte metoden så famlar man i blindo och helt omöjligt att analysera.

Den tredje undersökningen och som Econsultancy hänvisar till är Centre for retail research

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 08.47.04

 

Den är en sida jag regelbundet har koll på och som även ger en ok förklaring till sin mätmetod.

Are the statistics right?
Methods
The statistics are problematic as state statistical research organisations often tend to underestimate the size of the sector, because conventionally they are best at collecting information from companies that own retail shops. There can be problems in determining online sales from abroad, because UK statistical authorities may not be fully aware of their scale, foreign firms may not wish to comply fully with UK statistical needs, and sampling may be problematic as a result of rapid sector change. There are important issues about whether to include mail order when it is mainly online and how to account for partial online ordering such as click and collect. Other issues include the definition of ‘retail’ where US authorities seem to combine food services (cafes and restaurants) within retail, which is not the case in Europe. However in Europe and the US fuel for cars is normally included as ‘retail’ but as this is not the retailing of goods and would be difficult to sell over the web we have attempted to adjust our estimates to take account of this.

 

Fjärde undersökningen

Genom åren har vi hört att US skulle ligga långt före Sverige när det kommer till e-handel men läser ni den här som är officiell rapportering med en mycket bra metodbeskrivning så ligger vi kanske i Sverige till och med före US.

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 08.53.16

 

Femte undersökningen 

DIBS ger varje år ut en utmärkt rapport som beskriver  ehandelsutvecklingen men har man inte koll på vad den rapporten mäter så får man en helt fel bild om man tror att det är ehandelsutvecklingen av fysiska varor så metodbeskrivningen borde kunna presenteras lite tydligare även här.

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 09.06.03

 

Kastar jag sten i glashus genom ovanstående? Hur gör vi på Postnord?

Vi försöker att vara extremt noga med att beskriva hur och vad vi mäter.  Så här ser det exempelvis vis ut i senaste ebarometern.

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 09.29.00

Så här noga att beskriva mätmetoden tycker jag man ska vara. Att vi kan ge er så relevant beslutsunderlag det någonsin är möjligt gynnar oss alla om vi ska ta ehandelsutvecklingen till nivåer på  20-30% av den totala detaljhandeln vilket i sig inte är ett självändamål utan målet är att uppfylla konsumenterna krav på sömlös handel.

 

En kommentarKommentera →

  1. Anna Langåker

     /  3 februari, 2015

    Tack för det svaret! Tänkte annars kontakta dig för att se vad som var fel, men hittade det på din blogg när jag sökte dina kontaktuppgifter. Ehandelsbarometern säger 42,5 miljarder och Dibs 81, en viss skillnad!

Kommentera

*