E-barometer med Omnikanalindex

Nu har det gått en dryg vecka sedan vi presenterade vår utvecklade E-barometer på SEBC i Göteborg.

Det nya som många redan vet är att vi presenterade ett omnikanalindex som innebär att vi varje kvartal kommer att mäta omnimognaden både hos företag och konsumenter. Ni kan se min presentation av detta här (där för övrigt alla presentationer från SEBC ligger).

För er som inte läst rapporten ännu beställer ni den här

Indexet har tagits väl emot och det är många som frågar vad vi byggt indexet på så här kommer lite bakgrund.

E-barometern har blivit ett begrepp och vi vet att den är uppskattad och läses med intresse av väldigt många olika intressentgrupper.

Vi har också märkt att ju mer e-handeln har utvecklats så är det många som kontaktar oss och vill ha fördjupningsinformation och vi har därför under åren lagt till fler och fler frågor, filat på frågeställningar för att göra dom så relevanta som möjligt, vi har även massor med material som inte får plats i den officiella rapporten så är det något ni undrar över så är ni välkomna att kontakta mig.

Handeln digitaliseras nu i allt snabbare takt och vi konsumenter blir bekvämare, otåligare och vill ha mer och mer tillgänglighet och så ska det vara superenkelt att shoppa och det känns helt rätt timing att i e-barometern fördjupa oss i Omnikanal och presentera ett första index.

Vi tycker att vi förberett oss noga. Vi har läst massor av utländska rapporter, bedömt frågeställningarna, inspirerats av vissa som vi skruvat om för att passa handlare och konsumenter i Sverige. Vi har även haft en referensgrupp bestående av handlare och konsulter där vi stött och blött frågeställningarna.

Detta första index baseras främst på följande:

  • Integration av systemteknisk art
  • Köpupplevelse genom alla försäljningskanaler
  • Sortiment och prisstrategier
  • Leveransen
  • Returhantering
  • Relevans och lojalitet
  • Organisation
  • Strategier
  • mm

Dessa har vi sedan vägt samman till de två indextalen vi presenterar.

Vi vet att det finns fler frågeställningar som ska till, bland annat betalningar och marknadskommunikations frågor, vi vill gärna ha era synpunkter och ideér på hur vi kan utveckla indexet. Mejla mig gärna på arne.b.andersson@postnord.com, sms eller ring 0730790552 eller varför inte kontakta mig på Linkedin eller @arnepaposten på twitter.

Vi ligger i stargroparna för indexet Q2 och har uppstartsmöte den 12 juni. Även nu kommer vi att ta hjälp av en referensgrupp för att indexet ska vara så relevent det någonsin kan för er handlare.

Avslutningsvis en liten tänkvärd  film som Christian Zanders VD och grundare av Jetshop visade upp på SEBC

 

En kommentarKommentera →

  1. Hej Arne,

    Jag skulle vilja veta när er årliga e-handelskonferens halls och ifall det finns möjlighet att deltaga?

    Mvh
    Herdi

Kommentera

*