Postnords koncernchef gästbloggar

 

En av mina viktigaste uppgifter som talesperson i e-handelsfrågor för Postnord är att sprida kunskap om e-handel och digitalisering inom handeln.

Jag får  även många frågor vad vi gör mer än att sprida kunskap mm. Från nu och framåt kommer jag att presentera och låta mina kollegor gästblogga för att berätta och sprida kunskap om vad dom jobbar med för att stödja er med tjänster och produkter så att ni blir konkurrenskraftiga.

Först ut blir vår koncernchef Håkan Ericsson

hakan_bio_2

E-handeln, nu händer det på allvar!

Jag har varit i logistikbranschen sen början av 90 talet och kommer väl ihåg den tid när mobiltelefoner var något som vägde 10 kilo och levererades med en axelrem och datorer var för ordbehandling eller kalkyl snarare än för kommunikation. Men redan i slutet av 90 talet talades det faktiskt på allvar om E-handel.  Jag var vid den tiden chef för inrikesverksamheten i nordens största fraktbolag och bjöds ofta in att prata om E-handel på många forum.  En e-handel som inte riktigt ville komma igång. Att E-handel inte på allvar tog fart för 15 år sedan tror jag beror på 2 huvudsakliga skäl: 1-datormognaden var inte tillräckligt stor, 2-det fanns då inte logistiklösningar som möjliggjorde en riktigt effektiv leverans och retur.

Idag finns det lösningar och alla har tillgång till datorer.

I PostNord är E-handeln en topp-prioritering och vi skapar effektiva e-handelslösningar för kunder över hela norden, varje minut. Vi har därför bildat en specialistenhet inom Postnord som fokuserar 100% på att utveckla e-handelslogistik för våra kunder och att skapa en mottagarupplevelse som gör e-handelsköpet till en alltigenom positiv upplevelse med många valmöjligheter.

En del i effektiv e-handel är att framgångsrikt identifiera sin målgrupp, utveckla kundlönsamhet och att behålla lönsamma kunder. Vi på Postnord har en unik tillgång till data om mottagare och kan göra mycket effektiva analyser av denna data (”Big Data”)och hur man som e-handlare kan förbättra försäljning och lönsamhet genom att hitta och kommunicera med relevanta kunder.  Vi har därför i dagarna lanserat en specialisttjänst som vi kallar Postnord Insight och har redan hjälpt stora och små e-handlare att öka sin lönsamhet och driva försäljning genom både en träffsäker målgruppsanalys och träffsäker kommunikation.

Slutligen, inom Postnord är vårt motto ”Vi levererar”.

och jag är stolt att påminna om den Omnichannelrapport som vi nyligen levererat för första gången. Den ger många nya ”insights” i effektiv e-handel och inblick i hur e-handelsaktörer utvecklar sina erbjudande till att fungera i multikanaler. Missa inte den! 

Med vänlig hälsning

Håkan Ericsson

 

Kommentera

*