Mina tankar kring emballage inom ehandeln

I veckan var jag på entreprenörsveckan i Båstad och föreläste om emballage inom e-handeln. Jag var inbjuden av Dagens Handel som höll i dagen, andra talare var bland annat Jörgen Bödmar från Designonline, Klas Hjort från Lunds Universitet.

Det var längesedan jag hade sådan ”skrivkramp” på ett ämne jag föreläst om hur många gånger som helst men det är tufft att på 20 minuter få fram budskapet ”Emballaget spelar roll”

Men till slut fick jag till det. Nedan följer några av de bilder/filmer jag visade. Hoppas det får fler att tänka på denna viktiga del i köpprocessen.

Inledde med nedanstående bild. Varför är det bara under julen alla tänker på emballaget och vilka förväntningar det ska väcka hos den som ska få paketet? Handlarna borde tänka julafton för varje paket de skickar ut.

Skärmavbild 2015-06-26 kl. 15.42.47

En sak som gjorde att jag hade svårt att få till min presentation var nog att föreläsningen var begränsad till emballage/förpackningar. Jag är så van att detta bara är en del av hela köpresan.  Det är viktigt att tänka hela köpprocessen, därför visade jag denna bild och hon som gjort bilden är Sara Öhman.

Skärmavbild 2015-06-26 kl. 15.46.01

En viktig sak varför man ska tänka på emballaget är att det kan få en enorm spridning via Unboxing Haul som med lite tur kan ge hur stor varumärkesspridning som helst och då vill man ju att emballaget ska spegla själen i varumärket.

Skärmavbild 2015-06-26 kl. 15.47.06

Så här uttryckte sig Henric Persson på Glossybox i Dagens Industri nyligen. Och det här gäller inte bara kategorien skönhet utan man måste tänka på hur man ska forma emballaget utifrån respektive kategori.

Skärmavbild 2015-06-26 kl. 15.51.44

 

Det är det här handlaren ska förmedla och få konsumenten att känna:  Julafton varje gång man handlar!

Skärmavbild 2015-06-26 kl. 15.56.33

och nu kommer det bästa av allt…

Jag skickade ett meddelande till Annica Forsgren Co-Founder av Skincity om inte hon kunde skicka några bilder på hur de packade sina paket, javisst, sa Annica och efter en stund låg det fina kort i min mejl men Annica skrev också att vi gör en liten film och den kommer inom 20 min.

Här är filmen, klockren tycker jag och snacka om content marketing för Skincity eller hur?

Hoppas dessa bilder och film inspirerar er.

Nu är det snart semester för mig, jobbar en vecka till sen blir det Mora för hela slanten. Jag tar tillfället i akt och önskar alla en skön sommar så ses och hörs vi i Augusti igen.

IMG_5092

 

 

3 kommentarerKommentera →

  1. Jacob

     /  29 juni, 2015

    Emballasje er en viktig sak for e-Handelen. Du har pekt på noen aspekt, men ofte er emballasjen utviklet for å dekke krav til r-Tail og ikke e-Tail. Ofte er det mye luft i sendingene og det ryktes at stadig flere transportører vil bli strengere på ”dimensional pricing”. Se gjerne videoen fra Neopost http://www.cvp500.com/en
    eller min bloggartikkel på https://netthandel.no/rett-emballasje-og-okt-miljosatsing-gir-kostnadskutt/

    En god ferie til dere alle

  2. Intressant ämne och viktigt som du säger att man tänker på vilka signaler man sänder ut med emballaget.

  3. Då ska du se hur fina mig (http://finamig.se) packar sina ordrar 🙂

Kommentera

*