Valfrihet i leveransen – Möt min ecommerce kollega Staffan

 

I ett tidigare inlägg efterlyste jag hjälp med att bygga Nordens bästa ”fraktcheckout”. Jag fick flera intressanta propåer och vi har även genomfört ett antal möten och diskussioner med några intressenter så projektet går stadigt framåt.

Det passar då utmärkt att presentera min kollega Staffan Persson som jobbar som produkt och tjänsteutvecklare på Postnord ecommerce.

IMG_2279

 

Vem är du Staffan?

Född och uppvuxen i Sundsvall men är, sedan drygt 20 år tillbaka, en ”nollåtta”. Får nog betrakta mig som golf- och fotbollsnörd. Golf utöver jag så ofta jag kan men fotbollskarriären är sedan länge över så där får jag nöja mig med att titta, och då helst på mitt favoritlag GIF Sundsvall. Vad gäller jobbet så började jag 2008 som säljare på Posten Meddelande och sitter nu som produkt- och tjänsteutvecklare på den koncernstrategiska enheten eCommerce.

Det är många som pratar om valfrihet i leveransen, vi ser även svart på vitt i våra rapporter att konsumenten vill ha fler leveransalternativ, hur tycker du företagen lever upp till konsumentens krav?

Inte så bra faktiskt, i många fall har man som konsument inget val alls. Det är också påfallande ofta det saknas information om var och hur leveransen ska ske. Här tycker vi att man som e-handlare ska ge konsumenten möjlighet att välja mellan ett antal olika leveransplatser. Fokusera på platsen varan kommer  till istället för de namn vi distributörer givit produkterna.

  • ·         brevlådan
  • ·         ombudet (valfritt)
  • ·         jobbet
  • ·         hemleverans med/utan kvittens
  • ·         butik/lagerhämtning

Vi har idag ett erbjudande som spänner över de allra flesta leveransplatserna men vi måste bättra oss och förpacka det bättre mot e-handeln.

Ja jag är beredd att hålla med, vi kollade in ett antal ganska stora ehandlare och deras erbjudande om valfrihet och kunde konstatera två saker betalningsvalfriheten var utmärkt men fraktvalfriheten obefintlig. Här måste det ske en snabbare utveckling då valfrihet i leveransen var som jag uppfattade det alla pratade om under första halvåret 2015.

Vill ni komma i kontakt med Staffan är ni välkomna att mejla honom på staffan.persson@postnord.com

 

 

Kommentera

*