Omnikanal – Det enda rätta för handeln

Jason Goldberger CEO Target.com

Skärmavbild 2015-10-25 kl. 10.22.48

“Target.com cannot beat Amazon, but Target will.

Goldberger described a multipronged strategy of how Target is using digital technology—incorporating its e-commerce site, mobile strategy and digital technology in its stores—to better engage customers, increase conversion and sales, and develop long-term relationships with loyal customers. He noted that 98% of Target’s customers do at least some of their shopping digitally, and that 75% start their digital shopping on smartphones or tablets.

Källa: Internetretailer.com

De senaste dagarna har jag noterat flera negativa påståenden om Omnikanalhandel. Jag har väldigt svårt att förstå varför. Är det för att man inte ”orkar” driva den strategien på grund av internt motstånd i den egna organisationen inklusive styrelsen? Eller är det för att hen inte förstår vad det innebär med sömlös köpupplevelse?

Konsumenternas köpbeteenden har revolutionerats av internet och den teknik som följt på det inte minst mobilen. ”Omnikanalhandel handlar om att skapa en sömlös shopping, där konsumenterna kan röra sig mellan kanalerna och hela tiden få samma köpupplevelse”. Mer om det i vår ebarometer där vi även löpande presenterar och förklarar Omnichannelindex.

Skärmavbild 2015-10-25 kl. 11.30.35

Tittar jag sedan i Svenska akademiens ordlista  så ges denna förklaring:

OMNI- om¹ni-.

[jfr t., eng. o fr. omni-; av lat. omni-, ssgsform av omnis, varje, all (jfr OMNES)]
[OMNI- 0]

i ssgr: all-.

Stefan Karlöf, chefredaktör för den mycket läsvärda tidskriften Supply Chain Effects nummer 2/2015 skriver Stefan  att han tycker ord som sömlös, Omnikanal mm mest är munväder. Jag ser Omnikanal som en vision som företagen måste gå mot. Det är helt enkelt livsnödvändigt för handeln sen vad vi kallar det är en mindre viktig fråga, det viktiga är att göra det så bekvämt och tillgängligt för konsumenten det någonsin går och här har alla olika förutsättningar för att gå snabbare eller långsammare fram. Kicks som Stefan nämner har kommit relativt långt men är inte på något sätt framme där regnbågen går ner men en bit på väg har de tveklöst kommit.

Jag tycker även att det fokuseras för lite på logistiken.  Logistiken är kanske den största enskilda möjliggöraren till att ta ett stort steg mot Omnikanalnirvana.

Skärmavbild 2015-10-25 kl. 11.08.25

Övrigt

Lyssnade i morse på senaste avsnittet av Tidningen Markets podcast. Ett kanonavsnitt där Johan Kleborg VD Adlibrisgruppen intervjuas. Trots att Johan i slutet av intervjun ifrågasätter omnikanalbegreppet 🙂 så blir jag glad över att lyssna på Johan som är en frisk fläkt inom handeln, det ska bli spännande att följa kampen om oss konsumenters gunst mellan Akademibokhandelsgruppen och Adlibrisgruppen när de ligger mittemot varandra på Mästersamuelsgatan i Stockholm.

Skärmavbild 2015-10-25 kl. 11.18.17

 

Avslutningsvis: Strunt samma vad vi kallar det, låt oss koncentrera alla krafter på att utveckla oss utifrån konsumentens behov och önskningar och inte lägga kraft på semantik.

 

Kommentera

*