Ehandelsutvecklingen 2016

Förra veckan med start 2016-02- 23 körde vi tre seminarier där vi presenterade Ebarometerns årsrapport för 2015.

700 deltagare och ett sällan skådat intresse.

2015 visade en imponerande tillväxt och jag ser inget som tyder på att den skulle bli mindre 2016.

barometer2015

Förutom alla möjligheter finns det dock några utmaningar som blir viktiga att hantera om vi ska kunna ha fortsatt momentum på utvecklingen:

Trycket på att företagens digitalisering

På vårt seminarie i Stockholm hade vi glädjen att ha Sara Wimmercrantz som deltagare i våra paneldiskussioner.

URBOK-zq

Sara har en gedigen e-handelserfarenhet som medgrundare av Footway och nu som egen investerare och medlem i The Springfield Project Sweden. 

RNB Retail and Brands visar att de har förstått betydelsen av hög digital kompetens och tagit in Sara i styrelsen. Ett mycket bra drag.

Jag hoppas under 2016 få se många fler detaljhandelsföretag ta in digitalkompetens i ledning och styrelse om inte permanent så våga ta in rådgivare på området.

Satsa på rätt häst

häst

De här artiklarna om Nordstroms omnikanalsatsning tycker jag är mitt i prick: http://risnews.edgl.com/column/Nordstrom-s-Omnichannel-Strategy-Comes-at-a-Price104582

http://www.wsj.com/articles/nordstroms-high-cost-for-online-sales-1456174730

Det formligen väller in nya tekniska lösningar varje dag och det gäller att ha is i magen och kunna värdera vad det är som skapar mest nytta och värde för konsumenten. Som ni ser i artiklarna har Nordstrom satsat mycket pengar på bland annat lagersystem vilket när det fungerar optimalt hjälper till att skapa en sömlös köpupplevelse mycket mer än häftiga nya tekniska features som är obeprövade. Missförstå mig rätt, det gäller att satsa på rätt häst när det kommer till investeringar och då tror jag också det hjälper att ha hög digital kompetens för att avgöra detta.

Hög logistikkompetens

Under 2015 är det många handlare som har kommit till det läget att det krävs investera i lagerautomation för att kunna fortsätta tillväxtplanerna.

Bra tycker jag men det räcker inte att investera i tekniken utan det krävs också att man samtidigt tittar över och eventuellt investerar i logistikkompetens som kan få ut mesta möjliga av automatiseringen.

Sist men inte minst

Jag tror stenhårt på smarta samarbeten mellan olika intressenter i kund/köpresan. Hitta samarbeten som gör att du slipper uppfinna hjulet själv varje gång och kanske också då slipper onödiga investeringar. Gå mot win-win samarbeten, detta betyder av vi på alla nivåer måste sluta jobba i silos. Tycker det här säger ganska mycket.

Sally

Avslutningsvis

Vi ses väl på D-congress? Missa inte min kollega Mats Lindgrens föreläsning på innovationsscenen föreläsa om personalisering i vardagen. och sök gärna upp mig och prata utveckling av handeln i största allmänhet.

Mats-Lindgren-web

 

 

 

 

 

« Previous post

Kommentera

*