Hur står sig svensk ehandel?

 

I fredags fick jag frågan från Hemtex Omnikanalchef Martin Richardsson om ehandelstillväxten i US, Martin hade hittat en siffra från Internet retalier och funderade på min syn på riktigheten i den siffran.

Bilden syns tydligare om ni klickar här

IR2015

Vi hade en mejlväxling i frågan och det är inte lätt att reda ut vad man mäter och mätmetoderna. Förra året skrev jag detta blogginlägg http://e-handelsbloggen.nu/2015/01/27/ha-koll-pa-matmetod-i-e-handelsrapporter/

Samma saker gäller nu som då; Håll koll på mätmetoderna och läs vad jag skrev förra året. Hur står vi oss jämfört med exempelvis UK och USA?

Sverige

Skärmavbild 2016-04-29 kl. 15.27.18

En helt fantastisk utveckling och här är det bara fysiska varor som räknas och jag hävdar att vi i Sverige fortsatt står oss väldigt väldigt bra, däremot blir det tuffare och tuffare att mäta eftersom handel och fysisk handel allt snabbare flyter ihop. Träffade på en handlare i lördags som jag känner och som har fyra herrklädes butiker i Stockholm. Försäljningen via webbshoppen är sådär men webbroomingen är enorm och där hans kunder blir influerade av hans digitala butik och kommer med mobilen i högsta hugg till butiken och visar upp det de vill ha. Det kallar jag Digital Handel:)

Här kan ni ladda ner hela årsrapporten

Men tillbaka till hur står vi oss?

USA

Jag förlitar mig på den officiella statistiken från Census

Skärmavbild 2016-05-02 kl. 19.21.20

I länken ovan hittar ni även mätmetod.

Vad blir analysen av detta? Är inte US ehandel inte mycket större än i Sverige? Jag skulle spontant säga att den stora anledningen till att det inte är större är Amazon effekten. Traditionell retail har inte lyckats särskilt väl med att konkurrera med Amazon. Inte heller lyckats med sina omnikanalstrategier och därigenom få en hävstångseffekt på försäljningen i alla ”kanaler”

Läs den här intressanta artikeln som stödjer min tes åtminstone för US.

UK

Jag tycker Center for retail är bra men undrar vilken undersökning de läst gällande US, inte samma som jag refererar till iaf.

Skärmavbild 2016-05-02 kl. 19.48.05

Men om vi nu litar hyfsat på ovanstående så är UK outstanding när det kommer att handla via nätet.

Min analys är att de fortsatt visar stark omnimognad och kan därigenom sprida riskerna på flera kanaler, framförallt de digitala.

Tyvärr har inte den mognaden och förståelsen nått alla.

Jag tycker dagens artikel i Svenska dagbladet som är inklippt nedan är en varningssignal till  handlare, fastighetsägare, köpcentrum att hoppar de inte på omni/digitaltåget på allvar så stundar bistra tider ”beyond retail” som Brittiska politiker talar om.

IMG_0749

Sammanfattningsvis så håller vi ställningarna och fortsätter detaljhandelskedjorna att utveckla sin omnikanalresa vilket innebär att de står väl rustade när marknadsplatser som Amazon slår till med full kraft, CDON, Komplett, Fyndig med flera har utvecklat sina respektive marknadsplatser till fullo. Då är jag övertygad om att ehandeln inom en snar framtidstår för 10% av total retail i Sverige.

För att citera Jason Goldberger på Target:

Target.com can’t beat Amazon but Target can

Några avslutande saker

Det här citatet såg jag häromdagen, inget kan bli sannare.

Skärmavbild 2016-04-30 kl. 19.46.42

och fortsättningen på artikeln

Skärmavbild 2016-04-30 kl. 19.47.21

och sist men inte minst

Skärmavbild 2016-05-02 kl. 20.33.08

Följ min kollega Carin Blom @CarinBlom på twitter och läs hennes månatliga analyser här och den 18 maj presenterar Carin Ebarometern Q1 2016 på SEBC i Göteborg

 

 

Kommentera

*