Omnikanal på riktigt kräver en SCM

Senaste numret av Supply Chain Effect har kommit ut och vilket nummer sen!

Skärmavbild 2016-10-22 kl. 20.20.01

Jag fastnade direkt för artikeln av dessa två herrar som ni kan läsa om ni laddar ner tidskriften.

Skärmavbild 2016-10-22 kl. 20.22.45

Vad handlar den om? Ni som har hört mig föreläsa det senaste året har hört och sett när jag pratat till denna bild.

Skärmavbild 2016-10-22 kl. 20.00.44

Bilden kommer från nedanstående föreläsning som är väl värd att titta på om ni är intresserade av Inventory Management betydelse för för en lyckad omnikanalstrategi.

Det handlar om själva essensen i ordet Omnichannel nämligen tvärfunktionella flöden och en holistisk syn på verksamheten och slutkunden. Det är faktiskt en av de bästa artiklarna jag läst på länge. Nedan ett par citat från artikeln.

Så länge verkställande direktören bryter sönder flödena i funktioner för att på så sätt öka styrbarheten och få en väl definierad ledningsgrupp att arbeta med så kommer det att finnas en naturlig konflikt med logistikerns flödestänkande och övriga ledningens funktionsoptimering”.

Olika perspektiv på verksamheten leder till kommunikationsproblem Logistikutbildade personer tänker naturligt i tvärfunktionella flöden och processer där helheten är viktigare än delarna, vilket de ofta är ensamma om att göra. Det blir kommunikationsproblem när logistikerna tänker i horisontella tvärfunktionella flöden när alla andra tänker i vertikala funktioner och hierarkier”.

Det roligaste av allt är att jag förra veckan träffade större delen av ledningen i en stor retail kedja som presenterade sin omnikanal strategi och i den strategin fanns som nyckelspelare en Supply Chain manager som självklart satt i ledningsgruppen och rapporter till CEO. Bingo!

Sammanfattningsvis: Läs artikeln av Mats och Erik för bövelen 🙂 och fundera allvarligt på om inte det är dags att rekrytera en Supply Chain manager och och börja styra på ett annat sätt och som lök på laxen eller grädde på moset stärker ni er konkurrenskraft rejält.

Ps: Jag hörde ett jättebra utryck när jag var på Internetretailings konferens i London för ett par veckor sedan.

S-O-L-D= Supply Chain, Operation, Logistics and delivery. Genom att excellera i detta så kommer varorna att bli sålda.

 

 

 

 

 

Kommentera

*