Andra spaningen från Shoptalk Europe

 

IMG_3130

I mitt förra inlägg nämnde jag Picnic  och tänkte lite för mig själv att ”det här blir väl inget nytt” utan en föreläsning från en i raden av ehandlare av mat men ack vad jag bedrog mig.

Picnic har i Holland nått smått otroliga framgångar. Se nedanstående bild.

IMG_3131

Vad är då skillnaden mellan Picnic och de andra? Läser man den här artikeln  är det deras nytänkande i  i Supplychain (fasta leveranstider istället för time slots, elbilar mm ) vilket gör att de kan effektivisera distributionen något enormt, idag jobbar de 100 % ”mobil first” men i framtiden vill de vara ”AI first” och därigenom göra  det bekvämt för konsumenten vilket också kommer att effektivisera och möjlighet till automatisering hos dem själva.

Men i föreläsningen var det något annat som för mig stod ut, nämligen köpupplevelsen och där det bevisades att köpupplevelsen vid leverans bygger lojalitet.

IMG_3129

Barnen verkar älska när den eldrivna Picnic bilen kommer.

Skärmavbild 2017-10-17 kl. 07.58.38

Och jag är övertygad om att personen som levererar har jättestor betydelse för att barnen älskar Picnic. och älskar barnen det så ska det mycket till för att inte föräldrarna ska smälta. 

Just nu tycker jag vi slits mellan investeringar i tech som AI, AR, VR mm men vi får inte glömma bort att vi människor fortfarande och kommer så att förbli oerhört viktig del av köpupplevelsen. Det är lätt att förblindas av tech utvecklingen men det är den optimala mixen av människa/teknik som är nyckeln till framgång.

Det ska bli intressant om kombinationen och utmaningen/möjligheten tech/människa kommer upp på Breakits event Retail Tech den 24/10

Skärmavbild 2017-10-17 kl. 08.15.31

Och jag som trodde att Picnics föreläsning inte skulle innehålla något nytt men blev glatt överraskad och jag tror svenska och nordiska nätmathandlare gör klokt i att kolla upp Picnic noga.

Hoppsan det här blev en beskrivning av bara en föreläsning, jag har många fler på lager så vi hörs om ett par dagar igen.

« Previous post

Kommentera

*