2017 State of ecommerce delivery

För andra eller tredje året i rad släppte Metapack nyligen sin årliga undersökning om konsumentens syn på leveransen. Den är superintressant att läsa och även att jämföra med våra egna rapporter E-barometern och nordisk e-handelsrapport.Länkar till våra rapporter finner ni längst ner.

Undersökningen avser Uk, Nederländerna, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien. Alltså inga nordiska länder vilket också gör studien intressent för att se om konsumentens beteende är lika eller annorlunda utanför Norden.

Nedanstående bild från Centre for Retail Research som visar ehandelns del av total detaljhandel i x antal länder kan vara bra att ha som utgångsläge. (På deras hemsida beskrivs deras metod för framtagandet av nedanstående siffror). Man kan diskutera mycket och länge om varför UK har kommit så mycket längre, men en sak är jag helt säker på och det är att konsumentens krav på leverans har tillgodogjorts mer än i Sverige.

Skärmavbild 2017-11-16 kl. 13.27.45

Jag har lusläst rapporten och nedan klippt in lite bilder och fakta som jag tycker är intressanta.

Sid 10

Sociala media

Konsumenterna är idag extremt snabba och villiga att uttrycka sitt missnöje med en negativ köpupplevelse på sociala media och Rating och Review program av ex leveransupplevelse som en del i den totala köpupplevelsen har mer eller mindre blivit standard och ett måste. Som organisation måste man även ha en plan för hur man ska reagera och agera på kommentarer i social media.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.34.35

Sid 11

Personalisering

Även på leveransområdet är det viktigt med personalisering/relevans. Det är inte bara på produktområdet det är viktigt att känna sin kund som ni ser nedan är det på väg att bli lika viktigt när det kommer till att veta hur kunden föredrar att få sin leverans plus möjligheten att välja.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.35.04

Sid 12,33

Lojalitetsprogram inom leveransområdet.

Det här resultatet tror jag är en effekt av Amazon Prime

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.35.23

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.41.18

Sid 13

Snabba leveranser

Samma krav på snabba leveranser ser vi även komma med full kraft även i framförallt i de Nordiska huvudstäderna.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.35.40

Sid 17

Precision lika viktigt som snabbhet

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.36.37

 

Sid 18

Valfrihet

Precis som i våra undersökningar bekräftar Metapack rapporten hur viktigt konsumenten tycker det är att få välja.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.37.01

Sid 20

Leveransupplevelse

Amazon fortfarande i en outstanding position när det gäller leveransupplevelse.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.38.24

Sid 25

Kontroll

Konsumenten vill ha kontroll och AI, Machine learning mm är på stark tillväxt även inom leveransområdet.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 07.40.29

Sid 45-48

På ovanstående sidor sammanfattas rapporten på ett utmärkt sätt.

För mig bekräftar rapporten det vi ser i vår Svenska och Nordiska rapport.

Bekvämlighet – Tillgänglighet, valfrihet och kontroll är hörnpelare för att ge konsumenten en total köpupplevelse och det är hög tid för alla att väva in leveransen i den totala köpupplevelsen.

Det är rätt otroligt att det fortsatt är 47 % av handlarna som inte erbjuder valfrihet i sin checkout.

Skärmavbild 2017-11-20 kl. 09.48.09

 

 

 

 

Kommentera

*