Multichannel bland Stockholms retailföretag

Eftersom frun åkt på shoppingresa till London fick jag nöja mig med en shoppingtur i det något mindre formatet nämligen Stockholms City.

Någon shopping i någon större utsträckning blev det nu inte men eftersom jag är en sådan e-handels nörd roade jag mig att kolla in om det fanns några tecken på multichannelstrategier hos handlarna och upplevelsen var ganska dyster.

Det är ganska konstigt att inte webbkanaler marknadsförs mer med tanke på e-handelsutvecklingen kontra fysisk handel.

Började med att gå in på Pocketshop som jag tycker är en av de bästa bokhandlarna och som jag på mitt föredrag i Säffle på Askås E-handelsdag berömde för deras facebookbutik. Inte det minsta tecken på att den fysiska butiken fanns i någon annan kanal.

Pratade även med butikspersonal som hänvisade mig till huvudkontoret när jag frågade om facebookbutiken.  Tyvärr har jag fått samma svar i två av tre butiker där jag frågat. När man nu gör en sådan här stor satsning på andra kanaler än den fysiska varför internkommunicerar man inte detta och varför finns det inget i butiken som hänvisar till de andra kanalerna?

Apotekets butik i gången under Sergelstorg inte en skymt av några andra kanaler.

Stor&Liten likaså. Inte någonting som ens antyder att de finns i andra kanaler, nu var klockan bara strax över tio så det var lite folk i butiken men kl 14.00 en lördagseftermiddag i Gallerian skulle det vara packat med folk och långa köer, då hade de varit trevligt om någon i personalen eller en skylt kunde uppmärksammat mig på att om jag inte ville trängas gå hem och i lugn och ro handla i deras webbutik.

Men… det finns några undantag också, exempelvis

Designtorget

I deras butik är det jämt trångt och fullt med folk så det här var en bra påminnelse.

Lagerhaus var jag nyfiken på, hade läst en hel del om deras multikanal satsning och med spänning kom jag fram till deras butik nere vid Birger jarlsgatan.

Yes, på varje vara såg jag detta.

Shirtfactory fick också med beröm godkänt.

Man kan kanske förledas att tro att det inte var så illa som jag började med att säga? Jo det var illa. På MQ fanns ingenting, inte hos Kappahl och inte ens hos Kicks bara för att nämna några.

Men hos Kicks la jag just märke till att de jobbar konsekvent i olika kanaler med samma budskap den här bilden såg jag överallt i butiken (dock utan någon hänvisning till webbutiken).

Mycket bra och den enda butiken av alla de jag nämt som jag kände igen mig i sen besöket i den fysiska butiken.

Nu deppar jag inte ihop för det här men nog har retailkedjorna en bra bit kvar för att knyta ihop sina kanaler. Tycker den här bilden åskådligör Multichannel bra.

Jag kan rekommendera att ladda ner denna rapport i mina ögon en av de bästa jag läst det här året när det gäller multichannel/crosschannel.

Ps Ni vet väl att ni kan skicka era julklappsönskningar till Tomten?

Nu börjar Tomtens mest hektiska tid på året i form av önskelistor från barn i Sverige och runt om i världen. Redan i januari började de första breven komma och hittills har Tomten i Tomteboda fått över 1000 brev. Nu när det närmar sig jul, börjar barn skicka sina önskelistor till Tomten.

Posten räknar med att Tomten i år kommer få nästan 100 000 brev med önskelistor från barn. Breven kan innehålla fina teckningar, önskelistor, kartor och vägbeskrivningar så att Tomten hittar rätt adress på julafton.

- Det är lika roligt varje jul när önskelistorna börjar komma. Barn har skrivit till Tomten i mer än 100 år och vi på Posten ställer gärna upp med att förmedla alla önskningar till Tomten. Ett brev jag aldrig glömmer var från en liten flicka som önskade sig en svart minigris och om hon inte fick det ville hon ha en säck grillkol, säger Postens julinformatör Anette Eriksson.

Det som barnen önskar sig skiljer sig förstås en hel del. Förra året var det TV- och dataspel, Lego och leksaksfordon som toppade önskelistorna. Vad som blir årets mest önskade julklappar återstår att se. Det kommer även in en hel del udda önskningar som till exempel nya syskon, hotellnätter, träd och egen sylt.

För att bidra till julstämningen får alla barn som skickar brev med tydlig avsändaradress till Tomten en liten present. Adressen till Tomten är enkel:

Tomten
173 00 Tomteboda

« Previous post

3 kommentarerKommentera →

  1. Johan

     /  14 november, 2011

    Kul översikt!

    Ligger mycket i att det finns ett gap mellan olika kanaler för de flesta. Av ren dumhet eller strategiska val. Har det att göra delvis att det är jobbigt att orka hela vägen i en organisation. Att ta helhetsgrepp och få EN gemensam bild av vad vi gör är inte enkelt. Kul med de positiva exempel du visade!!

  2. Håller med dig helt och hållet att man förmodligen inte utnyttjar en bråkdel av den kraften som finns i crosschannel.

    Däremot tror jag att problemet ofta kan ligga i att många butiker/kedjor har internkonkurrens där ingen enskild butik vill hänvisa sina kunder till andra butiker eller till en webbshop. Varför driva omsättning till andra kanaler när den lokala butiken har budgetar att uppnå?

    Som sagt, tycker det är helt fel tänk, men jag tror att detta kan vara sant i många fall.

  3. Intressant. Har inte tänkt på det här själv, men det stämmer nog att multi channeltänket nog inte är speciellt etablerat här.

Kommentera

*

Additional comments powered by BackType