Här berättar vi allt om vad konverteringsoptimering är och hur du lyckas med det.

Artikelns innehåll

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering är konsten att få besökaren att göra det du vill att hon ska göra när hon besöker din webbsida. Vanliga saker man vill att besökare ska göra är att köpa produkter, beställa offerter eller teckna sig för ett nyhetsbrev.

Hur lyckas man med konverteringsoptimering?

Nedan berättar vi om 5 steg du kan använda dig av för att lyckas med din konverteringsoptimering.

1. Bestäm vad du vill lyckas med

I det första steget ska du ta reda på vad du vill lyckas med, du sätter alltså upp mål. Ett tänkbart mål för en e-butik som säljer cyklar kan vara att sälja en billig elcykel som det finns en särskilt god marginal på.

2. Ta reda på vad konverteringen ligger på idag

För att göra det tar du antalet konverteringar och dividerar det med antalet besök. Har du 125 besök på din cykel-e-butik och säljer 3 cyklar är konverteringsgraden 2,4 % (3/125=0,024).

3. Ta reda på vad du kan göra bättre

Inom detta steg ska du ta reda på vilka barriärer som finns och vad du kan göra åt dem. En barriär kan vara att en bugg gör att sidan med den elcykel som säljer bäst laddas långsamt, och om du väl gör något åt det ökar sannolikt konverteringsgraden rejält.

Om det inte finns några uppenbara barriärer kan du ta hjälp av värmekartor som beskriver vad besökarna gör när de besöker din webbsida, eller intervjua kunder som valt att avbryta sina köp.

4. Utför de förändringar som krävs

När du vet vad som kan förbättras är det dags att utföra de förändringar som du tror ökar konverteringsgraden.

5. Ta reda på om förändringarna gav rätt effekt

Det kan du bland annat göra genom att använda verktyg som Google Analytics för att se hur många besökare du har, och med ditt e-handelssystem som berättar hur många produkter du sålt. Gav förändringarna rätt effekt är det bra att låta dem vara kvar.

Vanliga frågor

Varför är konverteringsoptimering viktigt för e-butiker?

Det är viktigt för att du ska kunna få fler konverteringar utan att din e-butik nödvändigtvis får fler besökare. I grund och botten tjänar du också mer pengar ifall du lyckas med din konverteringsoptimering.

Vad är vanliga sätt att konverteringsoptimera?

Vanliga sätt att konverteringsoptimera på är att förkorta laddtiden, ha tydliga knappar och att ha alla populära betalalternativ på kassasidan. 

Vilka misstag är vanligast inom konverteringsoptimering?

Inom konverteringsoptimering är vanliga misstag bland annat att inte testa om de förändringar man gör ger rätt effekt, och att fokusera på oviktiga detaljer snarare än att ge besökarna det de verkligen vill ha.